Kodeks postępowania
KODEKS POSTĘPOWANIA
w Gimnazjum im. Adama Mickiewicza
w Stawiskach
Niniejszy Kodeks zawiera prawa i obowiązki uczniów i nauczycieli Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Stawiskach. Zobowiązuje ich do rzetelnej nauki i pracy, tworzenia przyjaznej atmosfery w szkole, okazywania szacunku dorosłym, kolegom. Zachęca do stawiania sobie najwyższych wymagań na miarę własnych możliwości i skłania ich do realizowania ambitnych celów w każdej dziedzinie życia.
Regulamin określa zasady współżycia uczniów, rodziców i nauczycieli, których powinno łączyć zrozumienie, życzliwość i szacunek. Tworzy warunki dla rozwoju demokracji, samorządności, partnerstwa, tolerancji i ponoszenia przez uczniów współodpowiedzialności za funkcjonowanie szkoły.
Obowiązkiem szkoły jest zapewnienie warunków umożliwiających pełną realizację postanowień Kodeksu.
§ 1.
Prawa i obowiązki ucznia
UCZEŃ MA PRAWO DO |
UCZEŃ MA OBOWIĄZEK |
1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej; 2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności; 3. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym; 4. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie naruszy tym dobra innych; 5. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów; 6. korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego; 7. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych; 8. wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole; 9. składania skarg w przypadku naruszania praw dziecka; 10. godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz przez udział w konkursach, zawodach, przeglądach festiwalach; 11. informacji o terminie i zakresie pracy klasowej; ich terminy musza być zapowiedziane i wpisane do dziennika lekcyjnego z tygodniowym wyprzedzeniem; 12. nie więcej niż jednego w ciągu dnia sprawdzianu pisemnego, obejmującego zakres materiału przekraczającego trzy ostatnie tematy lekcyjne, a w ciągu tygodnia – max. trzech sprawdzianów; dopuszcza się odstępstwa od tych zasad po uzgodnieniu z klasą; 13. poznania kryteriów i zasad, jakie stosuje przy ocenianiu każdy nauczyciel; 14. poznania kryteriów i zasad oceniania zachowania; 15. oceniania zgodnego z obowiązującymi w szkole Zasadami Oceniania; 16. poprawy oceny z przedmiotu zgodnie z zasadami przyjętymi w przedmiotowych zasadach oceniania; 17. uczestniczenia we wszystkich wyjazdach organizowanych przez szkołę, pod warunkiem, że jest ubezpieczony od następstw nieszczęśliwych wypadków; 18. zorganizować dla siebie i swoich kolegów imprezy w dowolnej, zgodnej z przepisami formie pod warunkiem: a) zgłoszenia chęci organizacji imprezy na 5 dni przed jej terminem do dyrektora szkoły i uzyskania jego zgody, 19. należeć do wybranej przez siebie organizacji, a w przypadku organizacji działającej poza szkołą – za wiedzą dyrektora szkoły; 20. zachowywania tajemnicy korespondencji, danych personalnych oraz informacji osobistych w zaufaniu, chyba że szkodziłoby to ogółowi lub życiu i zdrowiu powierzającego |
1. uczęszczać na wszystkie zajęcia objęte programem nauczania i nie opuszczać ich bez uzasadnionej przyczyny; 2. przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły; 3. odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój; 4. dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów (nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie używa narkotyków i innych środków odurzających, nie namawia do tego innych); 5. Przestrzegać zakazu rozpowszechniania treści ośmieszających, obscenicznych, obraźliwych i pornograficznych; 6. dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole; 7. przeciwstawiać się przejawom wulgarności i brutalności; 8. naprawiać wyrządzoną przez siebie krzywdę; 9. poszanowania symboli narodowych, szkolnych, tworzenia i kultywowania tradycji szkoły; 10. godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz przez udział w indywidualnych kontaktach z innymi ludźmi; 11. dbać o schludny wygląd i noszenia ustalonego dla szkoły stroju szkolnego, co warunkują wymogi noszenia stroju szkolnego; 12. zmieniać obuwia na terenie szkoły; 13. opuszczać klasopracownie w czasie przerw międzylekcyjnych; 14. dbać o porządek otoczenia oraz wystrój klas i korytarzy szkolnych; 15. aktywnego uczestnictwa w realizacji projektów edukacyjnych 16. przygotować się do zajęć edukacyjnych, a w wypadku nieprzygotowania zgłasza fakt nauczycielowi zgodnie z Zasadami Oceniania; 17. usprawiedliwiać swojej nieobecności w ciągu 14 dni od dnia powrotu do szkoły, przy czym usprawiedliwienie powinno być podpisane przez lekarza lub opiekunów prawnych; 18. uzupełnić braki w wiadomościach, będące wynikiem nieobecności ucznia na zajęciach, w terminie uzgodnionym z nauczycielem; 19. przestrzegać zakaz korzystania z telefonów komórkowych i innych własnych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły ; 20. przebywać w świetlicy szkolnej, gdy nie ma zajęć, chyba że został zwolniony z tego obowiązku na pisemną prośbę rodzica (prawnego opiekuna); 21. oczekiwać na autobus szkolny w swojej miejscowości, w miejscu wyznaczonego przystanku, o określonej godzinie, po lekcjach – w świetlicy szkolnej 22. słuchać poleceń osoby sprawującej opiekę w czasie dowozów oraz kierowcy autobusu, zachowywać zasady bezpieczeństwa, dbać o czystość autobusu i nie dewastować go; 23. wysiąść na przystanku docelowym, tj. przy szkole, a w drodze powrotnej – najbliżej swego miejsca zamieszkania 24. przestrzegać regulaminów szkolnych (np. świetlicy, biblioteki); 25. zwrócić wypożyczone w bibliotece szkolnej książki w wyznaczonym terminie; 26. w czasie wyjazdów wykonywać polecenie kierownika wycieczki i w szczególności stosować się do regulaminu wycieczek; 27. szanować otaczające środowisko, nie niszczyć roślin, nie dręczyć i nie zabijać zwierząt; 28. przekazywać rodzicom wszystkie informacje, powiadomienia oraz wezwania zarówno pisemne, jak i ustne, do których przekazania został zobowiązany przez dyrektora, wychowawcę klasy lub nauczyciela; 29. pełnić dyżur szkolny w terminie w wyznaczonym terminie. |
§ 2.
Nagrody i kary
NAGRODY |
KARY |
1. Za wzorową i przykładną postawę oraz wysokie wyniki w nauce uczeń może otrzymać następujące nagrody i wyróżnienia: 1) pochwały wychowawcy na forum klasy; 2) pochwały dyrektora szkoły na apelu wobec uczniów i Rady Pedagogicznej; 3) nagrody rzeczowej, dyplomu uznania lub pucharu; 4) listu pochwalnego do rodziców; 5) świadectwa promocyjnego z wyróżnieniem; 6) inne nagrody, np. wycieczki i wyjazdy.
2. Nagrodę za wysokie wyniki w nauce otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią 4,75 ocen i wyżej z przedmiotów objętych obowiązkowym nauczaniem. 3. Wyróżnienie lub nagrodę przyznaje się na wniosek: 1) Samorządu Uczniowskiego; 2) wychowawcy klasy; 3) nauczyciela przedmiotu; 4) dyrektora szkoły; 5) Rady Pedagogicznej;
|
1. Uczeń podlega karze: 1) za nieprzestrzeganie ustalonego porządku, zarządzeń osób, instytucji uprawnionych do ich wydawania; 2) za zachowanie uwłaczające godności ucznia, wysoce demoralizujące młodzież szkolna. 2. Kara może być udzielona w formie: 1) upomnienia wychowawcy klasy na forum klasy; 2) nagany wychowawcy klasy na forum klasy; 3) upomnienia dyrektora w obecności wychowawcy klasy; 4) nagany dyrektora w obecności całej społeczności szkolnej na apelu szkolnym; 5) obniżenia oceny ze sprawowania; 6) odsunięcia od udziału w imprezach szkolnych; 7) przeniesienia do innej klasy; 8) przeniesienia do innej szkoły; 9) zawieszenie w prawach ucznia lub skreślenia z listy ucznia. 10) powiadomienie policji w wypadku czynów o znamionach przestępstwa; 11) wystąpienie z wnioskiem do sądu dla nieletnich. 4. Kary udzielone są na wniosek: 1) wychowawcy klasy; 2) Samorządu Uczniowskiego; 3) nauczycieli przedmiotów; 4) dyrektora szkoły; 5) Rady Pedagogicznej.
|
FORMY POMOCY UDZIELANE UCZNIOM PRZEJAWIAJĄCYM ZACHOWANIE NEGATYWNE
1. Rozmowa z uczniem przeprowadzona przez nauczyciela przedmiotu, wychowawcę lub dyrektora szkoły.
2. Skierowanie na rozmowę z pedagogiem szkolnym.
3. Zawiadomienie rodziców (opiekunów) o niewłaściwym zachowaniu ucznia.
4. Skierowanie ucznia do poradni psychologiczno – pedagogicznej.
5. Skłonienie ucznia do analizy własnego postępowania i zobowiązanie do respektowania zasad współżycia w szkole.
6. Zobowiązanie ucznia do naprawienia szkód moralnych i rzeczowych spowodowanych niewłaściwym postępowaniem.
7. Uzyskanie poręczenia od samorządu klasowego lub szkolnego.
TRYB ODWOŁAWCZY
1. Uczeń ma prawo odwołania się od wymierzonej kary do dyrektora szkoły w ciągu 3 dni lub w przypadku braku rozstrzygnięcia w obrębie szkoły – za pośrednictwem rodziców do organów pozaszkolnych w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2. Uczeń i jego rodzice mają prawo odwołać się osobiście, ustnie lub pisemnie, poprzez przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego, wychowawcę, a także Rzecznika Praw Ucznia
3. Dyrektor szkoły ma obowiązek ustosunkowania się do odwołania w ciągu 14 dni od jego wniesienia.
§ 3.
Prawa i obowiązki nauczycieli
NAUCZYCIEL MA PRAWO DO: |
NAUCZYCIEL MA OBOWIĄZEK DO: |
1. wyboru form organizacyjnych i metod pracy lekcyjnej; 2. ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w Kodeksie Karnym; 3. kontrolowania i oceniania zeszytu uczniowskiego; 4. wyboru programu nauczania i podręcznika niezbędnego w realizacji materiału; 5. ewaluacji zasad oceniania; 6. decydowania w sprawie bieżącej i okresowej oceny postępów uczniów; 7. korzystania z pomocy metodycznej i merytorycznej dyrektora, metodyka, poradni, innych nauczycieli. |
1. poprzez odpowiedni dobór form i metod pracy ułatwić uczniom dotarcie do istoty realizowanych zagadnień i motywować ich aktywność w osiągnięciu założonych celów; 2. obowiązek przygotować niezbędne środki dydaktyczne wywołujące aktywność poznawczą lub ruchową uczniów oraz bezpieczne użytkowanie; 3. poinformowania z odpowiednim wyprzedzeniem uczniów, rodziców, dyrekcję szkoły o decyzji dotyczącej wyboru podręcznika i zeszytu ćwiczeń; 4. zapoznać uczniów z Zasadami Oceniania gimnazjum; 5. systematyczne wystawiać oceny cząstkowe w dzienniku lekcyjnym, z zachowaniem rzetelności i sprawiedliwości oraz informowanie rodziców o ocenie, a szczególnie o zagrożeniach dotyczących promocji; 6. informować rodziców o postępach edukacyjnych i zachowaniu ich dziecka; 7. rozpoznać potrzeby edukacyjne uczniów; 8. informować uczniów o terminie i zakresie sprawdzianu czy pracy klasowej; 9. sprawdzić prace kontrolne w terminie 14 dni od ich napisania (licząc efektywny czas zajęć edukacyjnych); 10. umożliwić poprawę ocen cząstkowych zgodnie z przyjętymi Zasadami Oceniania; 11. pomagać uczniom pokonywać trudności edukacyjne i wspierać ich w rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań, 12. przeciwdziałać przemocy, agresji i uzależnieniom; 13. zapewnić bezpieczeństwo uczniom na swoich zajęciach edukacyjnych i wychowawczych prowadzonych przez siebie oraz na przerwach zgodnie z harmonogramem dyżurów; 14. nieopuszczania klasopracowni w czasie lekcji; 15. przed opuszczeniem klasopracowni nauczyciel ma obowiązek poinformować dyrektora szkoły przez dyżurnego o zaistniałej sytuacji; 16. jako wychowawca sprawować opiekę, nieść pomoc, inspirować do działań zespołowych, prowadzić działania wychowawcze i profilaktyczne we współpracy z rodzicami, dyrekcją szkoły i pedagogiem, organizować zabawę i wypoczynek zgodnie z przyjętymi zasadami. |
§ 4.
Prawa i obowiązki innych pracowników szkoły niebędących nauczycielami
1. Pracownicy szkoły niebędący nauczycielami mają obowiązek wypełniania wszystkich zadań wynikających z zakresu czynności pracowników.
2. Pracownicy szkoły niebędący nauczycielami mają obowiązek dbania o bezpieczeństwo osób przebywających na terenie szkoły.
3. Pracownicy niebędący nauczycielami mają obowiązek powiadomić dyrektora szkoły o wszystkich zdarzeniach naruszenia regulaminu szkoły.
§ 5.
Prawa i obowiązki rodziców
RODZIC MA PRAWO |
RODZIC MA OBOWIĄZEK |
1. wiedzieć o wszystkich faktach dotyczących ich dziecka; 2. kontaktować się z każdym nauczycielem w uzgodnionym terminie; 3. kontaktować się z każdym nauczycielem celem uzyskania szczegółowych informacji o postępach dziecka w nauce i zachowaniu; 4. do trzech wywiadówek w ciągu roku szkolnego; 5. uczestniczyć we wszystkich zajęciach otwartych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę z wyjątkiem tych, w których liczba uczestników jest ograniczona, np. wyjazdy itp.; 6. poznać wymagania edukacyjne z poszczególnych przedmiotów i ZO; 7. uzyskać uzasadnienia wystawionej ich dziecku oceny; 8. odwołać się od wystawionej ich dziecku oceny, przyznanej kary do organów szkoły (dyrekcja szkoły, SU) i organów pozaszkolnych w trybie i na zasadach określonych odrębnymi przepisami. |
1. dbać o dobre imię szkoły i swoją postawą podnosić jej autorytet 2. uczestniczyć we wszystkich zebraniach rodziców; 3. finansowo lub rzeczowo zadośćuczynić za szkody materialne poczynione przez dziecko; 4. sprawować wraz z nauczycielem opiekę nad młodzieżą szkolną podczas dyskotek, wycieczek i wyjść poza teren szkoły; 5. skontaktować się z nauczycielem niezwłocznie po wezwaniu przez pracownika pedagogicznego szkoły, a gdy tego wymaga sytuacja określona przez wzywającego, stawić się osobiście w szkole w ciągu trzech dni od otrzymania wezwania. |
§ 6.
Postanowienia końcowe
1. Postanowienia niniejszego Regulaminu może zmienić Rada Pedagogiczna zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 swego składu na wniosek:
1) Członków Rady Pedagogicznej;
2) Samorządu Uczniowskiego;
3) rodziców - poparty podpisami co najmniej 10 osób;
4) uczniów - poparty podpisami co najmniej 20 osób.
Kodeks Postępowania przyjęty do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej dnia 17.11.2010r.