Wersje

Wersja Data zmiany Autor Opis Akcje
2016-11-12 13:28:59  Katarzyna Nowak

Utworzono artykuł 69200 o nazwie 'Regulamin organizowania wycieczek klasowych i szkolnych'

Podgląd
Zamknij
PolePrzedPo
idpuste69200
user_idpuste1530219
resource_idpuste1220
namepusteRegulamin organizowania wycieczek klasowych i szkolnych
category_idpuste16824
language_idpuste1
shortpusteRegulamin organizowania wycieczek klasowych i szkolnych
fullpuste

REGULAMIN ORGANIZOWANIA
WYCIECZEK KLASOWYCH I SZKOLNYCH
w Gimnazjum im. Adama Mickiewicza
w Stawiskach

 

Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz.67),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 lutego 1997r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 18, poz.102),
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających  w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne ( Dz. U. Nr 57, poz.358),
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r.  o usługach turystycznych (Dz. U. z 2001r.Nr 55, poz. 578),
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2001r. w sprawie przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz. U. Nr 72, poz. 752),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 września 2001r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej (Dz. U. Nr 101, poz. 1095),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516),
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2001r. w sprawie uprawiania alpinizmu (Dz. U. Nr 145, poz. 1624),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. Nr 6 poz. 69),

  





§ 1.
ZASADY OGÓLNE

1.    Wycieczki i inne formy turystyki są integralną formą działalności wychowawczej szkoły.
2.    Cele krajoznawstwa i turystyki szkolnej:
a)    poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
b)    poznawanie kultury i języka innych państw,
c)    poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego, kulturalnego,
d)    wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
e)    upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
f)    podnoszenie sprawności fizycznej,
g)    upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
h)    przeciwdziałanie patologii społecznej,
i)    poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach,
3.    Krajoznawstwo i turystyka szkolna może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
4.    Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
5.    W wycieczkach turystyczno- krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie w stosunku, do których istnieją przeciwwskazania lekarskie. 
6.    Wycieczka powinna być należycie przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie:
1)    celu wycieczki,
2)    trasy,
3)    harmonogramu,
4)    regulaminu zachowania uczniów w czasie wycieczki.
7.    Udział uczniów w wycieczkach i imprezach za wyjątkiem przedmiotowych, odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych wymaga pisemnej zgody rodziców bądź prawnych opiekunów. Podpisane oświadczenia przechowuje kierownik wycieczki.
8.    Uczestnicy wycieczki, imprezy powinni być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wycieczki zagranicznej- ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
9.    Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę, liczbę uczestników, imię i nazwisko kierownika, liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły.
10.    Szkoły mogą organizować wycieczki i imprezy  zagraniczne. Zgodę na zorganizowanie wycieczki /imprezy/ wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
11.    Zawiadomienie zawiera w szczególności:
1)    nazwę kraju,
2)    czas pobytu,
3)    program pobytu,
4)    imię i nazwisko kierownika i opiekunów,
5)    listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku.
12.    Organizację wycieczek zagranicznych regulują odrębne przepisy.
13.    Za nieprzestrzeganie przez uczniów regulaminu wycieczek szkolnych i wynikające z tego szkody materialne odpowiedzialność finansową ponoszą rodzice.


§ 2.
RODZAJE WYCIECZEK:

1.    Wycieczki przedmiotowe - realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,
2.    Wycieczki krajoznawczo - turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych,
3.    Imprezy krajoznawczo - turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje,
4.    Imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem,
5.    Imprezy wyjazdowe- związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne.


§ 3.
ZADANIA KIEROWNIKA WYCIECZKI

1.    Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form wypoczynku.
2.    Kierownik wycieczki lub imprezy:
1)    opracowuje program i harmonogram wycieczki lub imprezy,
2)    opracowuje regulamin i  zapoznaje z nim uczestników,
3)    zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,
4)    zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania,
5)    określa zadania opiekunów w realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom,
6)    organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,
7)    dokonuje podziału zadań wśród uczestników,
8)    nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek, oraz apteczkę pierwszej pomocy,
9)    dysponuje środkami finansowymi na organizację wycieczki lub imprezy,
10)    dokonuje posumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu.

§ 4.
FINANSOWANIE WYCIECZEK

1.    Wycieczki finansowane mogą być ze składek uczestników, środków rady rodziców lub innych źródeł / sponsorów/
2.    Rodzice uczniów biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia związanych z nią kosztów, chyba że udział w imprezie może być sfinansowany z innych źródeł.
3.    Rodzice, którzy zadeklarowali udział swojego dziecka w wycieczce, a następnie deklarację tę wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie powstały z tego tytułu.
4.    Kierownik wycieczki i opiekunowie nie ponoszą kosztów udziału w imprezach.
5.    Kierownik wycieczki  odpowiada za terminowe regulowanie zobowiązań finansowych z nią związanych.
6.    Rozliczenia wycieczki dokonuje kierownik wycieczki, dowodami finansowymi są rachunki, faktury i bilety wydawane przez uprawnione podmioty gospodarcze- w wyjątkowych przypadkach mogą to być oświadczenia o poniesionym wydatku podpisane przez kierownika wycieczki i wszystkich opiekunów.

§ 5.
ZASADY ORGANIZACJI WYCIECZEK I IMPREZ TURYSTYCZNYCH

1.    Zgodę na przeprowadzenie wycieczki udziela dyrektor szkoły lub upoważniona przez niego osoba.
2.    Jeżeli wycieczka przedmiotowa ma się odbyć podczas lekcji danego przedmiotu należy trzy dni wcześniej zgłosić dyrektorowi zamiar wyjścia poza teren szkoły.
3.    Na tydzień przed rozpoczęciem wycieczki/ imprezy/ jej kierownik jest zobowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia wypełnioną kartę wycieczki i listę uczestników.
4.    Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły  lub placówki  o liczbie uczniów pozostających pod opieką jednego opiekuna decyduje dyrektor szkoły, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność uczestników, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one odbywać.
5.    Dla zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom wycieczek i imprez proponuje się przyjęcie następujących zasad:
1)    Jeden opiekun na 30 osób na wycieczce na terenie miejscowości, w której znajduje się szkoła,
2)    Jeden opiekun na 15 osób, przy wyjściu lub wyjeździe autobusem poza miejscowość, w której jest siedziba szkoły,
3)    Jeden opiekun na 10 osób na wycieczkach górskich,
4)    Jeden opiekun na 7 osób na wycieczkach rowerowych,
5)    Jeden opiekun na 10 osób przy przejazdach kolejowych;
Ustalając liczbę opiekunów należy uwzględnić również ich doświadczenie i umiejętności pedagogiczne.
6.    Zabrania się organizowania wycieczek na terenach górskich leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000 m. n. p. m. bez udziału wykwalifikowanego przewodnika.
7.    W wycieczkach rowerowych mogą brać udział uczniowie, którzy ukończyli 12 lat i posiadają kartę rowerową- długość trasy nie może przekroczyć 50 km dziennie.
8.    Przed wyruszeniem na wycieczkę należy pouczyć jej  uczestników o zasadach bezpieczeństwa i sposobie zachowania w razie nieszczęśliwego wypadku.
9.    Opiekunowie powinni sprawdzać stan liczbowy uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdów oraz po przybyciu do punktu docelowego.
10.    Podczas wycieczek należy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach.
11.    Niedopuszczalne jest realizowanie wycieczek podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
12.    Miejscem zbiórki uczniów rozpoczynającej i kończącej wycieczkę jest plac szkolny, skąd uczniowie udają się do domu; po godzinie 21:00 – wyłącznie pod opieką rodziców.

§ 6.
DOKUMENTACJA WYCIECZKI

1.    Karta wycieczki z harmonogramem.
2.    Lista uczestników.
3.    Pisemne zgody rodziców/przechowuje kierownik wycieczki/.
4.    Regulamin wycieczki.
5.    Rozliczenie finansowe wycieczki/ imprezy/, potwierdzone rachunkami, fakturami, biletami wstępu - należy je złożyć w terminie 2 tygodni od dnia jej zakończenia u dyrektora szkoły.


§ 7.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1.    Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce klasowej organizowanej w dniach zajęć szkolnych mają obowiązek brać udział w zajęciach z klasą wskazaną przez dyrektora szkoły.
2.    Listę tych uczniów wychowawca klasy dołącza do odpowiedniego dziennika klasowego.
3.    W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
4.    Wobec uczestników wycieczki, którzy nie przestrzegają regulaminu i przepisów bezpieczeństwa, będą wyciągnięte konsekwencje zgodnie z kryteriami ocen z zachowania zawartymi w zasadach oceniania szkoły.





Regulamin przyjęty do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej dnia 17.11.2010r.

publishfrompuste2016-11-12 00:00:00
_activepuste1
slugpusteregulamin-organizowania-wycieczek-klasowych-i-szkolnych

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..